At være sammen med ham

Helligånden gør så meget i menneskers liv

Sætning efter sætning… lad os tage et lille view på det, jeg lige nu læser – hvor jeg lægger mærke til Helligåndens tilstedeværelse:

“Mens Peter talte, kom Helligånden og fyldte tilhørerne” (ApG 10,44).

“Helligånden sagde at jeg ikke skulle have nogen betænkeligheder ved at gå med dem” (ApG 11,12).

“Jeg var kun lige begyndt at tale da Helligånden kom til dem på samme måde som til os dengang i begyndelsen” (vers 15).

“Barnabas var en dygtig mand. Han var fyldt af Helligånden og så overbevisende i sin tro at mange mennesker begyndte at tro på Jesus” (vers 24).

“Agabos stod frem, og inspireret af Helligånden udmalede han hvordan der ville udbryde en stor hungersnød i hele verden. Det kom jo også til at ske…” (vers 28).

Wau, tænker jeg bare – og jeg frydes virkelig. Så store ting Gud gør! Så mange forskellige ting. Og Helligånden er involveret og aktiv på en måde, som menneskene omkring situationerne er bevidste om.

Det inspirerer mig ind i min nutid og ind i mit liv… Hvor aktiv er Helligånden nu? Hvad lægger jeg mærke til, og hvad lægger jeg ikke mærke til af det, Helligånden gør? Hvad ville der mon ske, hvis jeg beder mere om Helligånden? Ja, hvad vil der mon ske, hvis vi alle sammen beder mere om Helligånden? Tænk, hvis vi alle sammen er fyldt af Helligånden hver dag…

Nej! Ikke tænk hvis. Lad os gøre det! Lad os bede om det – til ham, som har givet os løftet:

“Hvor meget snarere vil så ikke Faderen i himlen give Helligånden til dem, der beder ham!” (Luk 11,13).

Gud… dit løfte og min bøn: TAK – jeg priser dig! Du vil give os Helligånden! Og jeg beder om Helligånden – om dig – om din plan – om din ledelse – om alt fra dig i mit liv – i vores liv – så verden må blive påvirket af dig! Fordi du er inviteret ind i det hele.

Og – jeg beder dig inderligt: Vil du ikke nok bede om Helligånden sammen med mig?

(Bibeltekst, med undtagelse af Luk 11,13, fra Den Nye Aftale, Det Nye Testamente på nudansk, Bibelselskabets Forlag)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *