Arkiv

Arkiver
juli 2024
M Ti O To F L S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Umuligt bare fordi du er født sådan?

Vores tanker bliver så let i sporet: Sådan er det.

‘Fakta’ om vores liv. Sådan har jeg altid været. Sådan har alle altid sagt til mig, at jeg er. Jeg har vænnet mig til, at det skal være sådan. Selvom det kan være ting, der ikke er ‘verdens bedste’ for hverken mig selv eller mine omgivelser – så ønsker jeg måske ikke engang længere, at det skal være anderledes.

Kan Jesus ændre alt? Ja, det kan han faktisk, for han er Skaber og kan skabe det, der ikke er.

Elsker Jesus mig da ikke, som jeg er? Jo. Faktisk kan du ikke gøre eller ændre noget i dit liv, som vil få Jesus til at elske dig mere. Han elsker dig med en total kærlighed!

Og nu til den bibelske beretning, som jeg har i tanke: “På sin vej så Jesus en mand, der havde været blind fra fødslen” (Joh 9,1). Sådan havde det altid været. Ingen havde forventet, det skulle blive anderledes. Disciplene var optaget af, hvem det var, der havde syndet, om det var ham selv eller hans forældre.

Åh, Jesus var ikke optaget af synd, faktisk. “Hverken han selv eller hans forældre har syndet, men det er, for at Guds gerninger skal åbenbares på ham” (Joh 9,3).

Sådan! Forvandlingen i dit liv handler om Guds skønne gerninger dit liv! Han elsker dig, og han vil lade sin nåde gennemstrømme dit liv hver eneste dag. Og sammen med ham – så forvandles du.

Sammen med Jesus kan du ikke leve i den grundantagelse mere, at noget er umuligt – fordi han er Skaberen. Du ved ikke, hvad han kommer til at gøre af herlige ting i dit liv. Sæt ikke begrænsninger – men giv ham lov til at røre alt i dit liv – som Skaber.

Han elsker dig så højt!

Umuligt bare fordi han er langt væk?

Bønner, der bare når loftet… Oplevelsen af at Jesus er langt væk…

Hvordan var det mon at være disciplene og høre Jesus fortælle, at han ville tage væk? Åh, hjælp – de havde været vant til at gøre alt sammen med Jesus i 3½ år.

Men Johannes fortæller os historien om den kongelige embedsmand, som kom til Jesus for at få hjælp til sin dødsyge søn. Jesus gik ikke med faren. Jesus så aldrig sønnen. Men han sagde: “Gå hjem, din søn lever” (Joh 4,50).

Afstanden – som vi oplever – betyder ikke noget for Jesus. Nej, der er faktisk ikke afstand! Jesus er med. Jesus ser.

“Manden troede Jesus på hans ord og gik”… “Da forstod faderen, at det var sket netop i den time, da Jesus havde sagt: ‘Din søn lever’ ” (vers 50 og 53).

Læn dig ind til Jesus. Tro på det han siger til dig. Det, som Helligånden oversætter for dig i dit hjerte, er Jesus 100 % i stand til at gøre. Hans ord – hans løfte – er det samme som handling. Overgiv dig blot til, at han folder sin handling ud i dit liv.

Han er tæt på dig… Han ser alt i dit liv… Han elsker dig… Og han elsker, når du tager ham på ordet…

Umuligt bare fordi du har slidt med det længe?

“Dér lå der en mand, som havde været syg i 38 år” (Joh 5,5).

38 år! Det er længe! Hans situation er umulig.

Finder du paralleller til dit liv? Længe? Umuligt? … Hvad kan du gøre?

Han havde jo forsøgt… “Herre, jeg har ikke et menneske til at hjælpe mig ned i dammen” (vers 7). Måske har du heller ikke et menneske, der kan hjælpe dig? Måske er det, som om muligheder og kilder er udtømte?

Men nu kom Jesus forbi manden. Og Jesus er her med dig – lige nu. Hvad er så umuligt?

Det er disciplen Johannes, som har valgt at inkludere denne beretning i sin evangeliefortælling om Jesus. Og “dette er skrevet, for at du skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at du, når du tror, skal have liv i hans navn” (‘du’ er ‘I’ i teksten) (Joh 20,31).

Dit liv er ikke umuligt for Jesus. Du står overfor den lovede Messias. Gud selv. Han vil give dig liv!

Se ikke på dine ’38 år’. Se ikke på manglen på et menneske. Se på HAM!

Jesus vil gerne komme igen

Ja, jeg tror, at han virkelig glæder sig til at komme igen!

I Johannesevangeliet kapitel 14-17 finder vi det sidste, Jesus siger til disciplene forud for sin tilfangetagelse og korsfæstelse. I begyndelsen siger Jesus: “Jeg går bort for at gøre en plads rede for jer. Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er” (Joh 14,2-3).

Og til sidst siger han: “Fader, jeg vil, at hvor jeg er, skal også de, som du har givet mig, være hos mig, for at de skal se min herlighed, som du har givet mig, for du har elsket mig, før verden blev grundlagt” (Joh 17,24).

Jesus elsker dig – Jesus vil, at du skal være, hvor han er – og han glæder sig, til du kommer!

Jesus længes efter at samle alle sine omkring sig for evigheden. Ja, jeg tror, han har længtes efter det, lige siden det crashede i Paradis. Han glæder sig til at genskabe Paradis og den plan, han havde for os fra begyndelsen af.

Og så er hans timing perfekt. Han længes nemlig efter, at så mange som muligt skal være med. Så han ‘lukker ned’ for menneskers mulighed for at vælge ham og evigheden lige præcis, når timingen er rigtig – når alle har haft muligheden for at vælge ham.

Jeg har valgt! Og jeg glæder mig så meget til at være sammen med Jesus for evigt!

Vil du arve universets rigeste?

Vil du?

Det er det eneste, det handler om: Guds barn er du, hvis du vil det.

“Alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; de er ikke født af blod, ikke født af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud” (Joh 1,12-13).

Gud mener det: Hvis du tager imod ham, så giver han dig rettigheder som et barn. Arving til hele herligheden. Privilegier i forhold til adgang.

Vil du tage imod? Altså, vil du tage imod så ernorme muligheder, som overgår alt, hvad du kan drømme om?

Det er, hvad det er.

Og det er ikke bare noget, som er fjernt – men det er Guds nærhed lige nu. Fars dør er altid åben!

Han elsker dig, og han vil dig! Født af Gud, ja, hans vilje er, at du hører til ham. Og hans vilje er stærk – hvis du bare tager imod – så tager Gud sig af resten.

Jesus, jeg tager imod dig lige nu… I dag… Nu… I alt vil jeg tage imod det, som du vil give mig i hver eneste situation. Din plan. Din indsigt. Din ledelse. Din glæde. Din fred. Din kærlighed. … Tak, Far!

Skaberen der skaber det, der ikke er

Når du møder Skaberen, så møder du ham, som skaber det, der ikke er. Ud af intet – for han skaber det i øjeblikket, han har brug for det.

Umuligt. Det er et menneskeligt begreb. Sådan er det ikke for Gud, Skaberen. Han “kalder på det, der ikke er til, så det bliver til” (Rom 4,17).

Som nu for eksempel vand. Vand er vand. Der kan være frugtfarve i eller saft. Det kan være rent eller forurenet. Der kan være flere eller færre mineraler. Men vand er vand.

Men så kommer Skaberen forbi. Til et bryllup. Og de havde ikke mere vin. Her hjælper vand ikke. Vand er ikke vin. Men – nu var det altså Skaberen, der talte. Og de store kar blev fyldt med: vand! “Og han sagde til dem: ‘Øs nu op og bær det hen til skafferen.’ Det gjorde de så. Men da skafferen havde smagt på vandet, der var blevet til vin…” (Joh 2,8-9).

Vand til vin. Jesus, Skaberen, skabte noget, der ikke var. For vand er ikke vin. Men – vand blev til vin.

Hvad betyder det for dig at have sådan en Gud i dit liv?

Hvad vil du sige til ham lige nu?